Monday, March 29, 2010

Couple itu indah?....(2)


Apakah keuntungan bercouple?

Jawapan 1 : Bersemangat untuk belajar. Sumber inspirasi.

Penulis fikir jawapan ini memang ada benarnya. Tapi realiti menunjukkan masih ramai yang gagal mengawal emosi apabila bercinta sehingga menyebabkan tugu inspirasi mereka tersungkur. Jika dibuat pantauan.remaja bercouple lebih banyak mengalami pergaduhan dengan pasangannya. Terutamanya apabila musim exam. Masing-masing sudah stress dan tertekan, ini akan memberi kesan terhadap exam. Berdasarkan pengalaman penulis, orang bercouple lebih banyak konflik jiwa berbanding orang yang single. Dan ini mengundang risiko dalam pengajian.

Memang ada pasangan yang saling memberi inspirasi. Namun rata-rata pasangan yang bercinta mengalami banyak konflik. Konflik ini selalunya menganggu fokus pada pengajian. Jadi elakkan saja. Jangan mengambil risiko jika anda bukan seorang yang mampu mengawal gelora emosi. Jadi...berhati-hati dalam percintaan.Kelak masa depan kita juga yang merana.


Jawapan 2 : Cepat matang dan bijak dalam pergaulan.

Betulkah akan cepat matang? Mungkin betul.Tapi..untuk matang masih ada banyak cara lagi. Berdasarkan pengalaman peribadi penulis.Orang bercouple kebiasaannya adalah rendah maruah rendahnya. Mudah ditewaskan dengan emosi dan terburu-buru dalam mengikut perasaan. Orang sebegini lambat matang. Orang yang cepat matang ialah orang yang memberi penekanan kepada harapan keluarga, kerjaya dan prospek masa depan, serta tahu merancang hidup. Di samping tidak mencuaikan emosi dan perasaan kasih sayang.

Justeru, bersosial memang mampu mematangkan seseorang. Lebih luas pergaulan, lebih banyak pengalaman. Lebih banyak kenalan, lebih cepat memahami karenah orang. Justeru, berkomunikasi dan berinteraksi perlu fleksibel. Bukan sekadar berbicara dengan kekasih malah perlu berbicara dengan orang yang lebih tua.

Apa yang sering berlaku ialah pasangan yang bercouple tidak suka bergaul dnegna orang lain. orang bercouple tidak mahu orang lain busy body tentang urusan peribadinya. Malah, kebanyakan remaja yang ada pasangan sering bersendirian melayan handphone dan SMS. Sehinggakan kerap berlaku pergaduhan mulut apabila ada kawan yang lain menegur atau seolah-olah menganggu privacy.

Jadi..hati-hati jika anda mahu bercinta. Jangan tersalah memberi alasan. Kononnya mahu cepat matang, akhirnya jadi lebih lembap.

Jawapan 3 : Memberi kesedapan hidup

Biasanya jika remaja memberi alasan sebegini.Penulis akan mati hujah. Penulis akan diam dan sekadar menjawab "no comment".

end....

SUMBER : Aku mahu jatuh cinta tapi dengan siapa ( A.Ubaidillah Alias)

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers