Tuesday, December 14, 2010

Pena menari di jalan dakwah..


“Su,aku nak tukar blog lah.Blog yang sedia ada ni dah macam apa je aku rasa.Kau ada idea tak?” tanya seorang sahabat ketika kami bersua di ruangan yahoo messenger.

“Hurm..ni sekadar pendapatlah.Aku tengok kau pandai menulis syair,sajak kan,yang macam puitis-puitis sikit ni,betul tak?” tanya ana pula.

“Betul,memang aku minat bab-bab ni,”sahabat mengiakan andaian ana.

“Kalau macam tu,apa kata kau tulis mengenai puisi ke,sajak ke yang berunsurkan ketuhanan atau keagamaan.Sekurang-kurangnya kau boleh menarik diri kau dan orang yang membaca untuk lebih terarah kembali kepada Allah.”

“Aku tak pandailah Su.”

“Manalah kau tak pandai,selagi tak cuba,tak bermakna kau tak pandai.Cuba dahulu ya,nanti tengok hasilnya macam mana.”

Menjadi seorang blogger,bukanlah niat suka-suka.Tapi di ruangan ini,boleh menjadi medium untuk kita terus menyampai sesuatu yang berguna pastinya.Menjadi seorang dai’e dalam ruangan ini.Blog yang hebat bukanlah diukur dari banyaknya pengikut,bukanlah dari banyaknya komentar yang terhasil dari setiap entri,tetapi blog anda adalah sesuatu yang hebat apabila berjaya menjadikan ia sebagai suatu wadah untuk anda berdakwah!

“Aku tak retilah,aku bukan pandai agama sangat,nanti tersalah tak pasal-pasal aku di kata bawa ajaran sesat pula.”

Ini alasan popular untuk kita menidakkan diri dari turut terlibat dalam jalan Allah.Sampai bila kita tidak mahu berganjak dari zon TIDAK RETI ini?Ya,memang ana tidak nafikan,untuk bercakap sesuatu itu perlu menggunakan ilmu,tapi ana tidak meminta kalian untuk menulis mengenai hukum hakam,bidang fiqh,syariah,siasah atau sebagainya,yang ana butuhkan dari kalian adalah suatu yang kena dengan situasinya dan mampu mengajak pembaca untuk berfikir kembali pada Allah.

Innamal a’malu binniati..

Lakukan sesuatu dengan niat yakni demi Allah,kerana Allah..

MENULIS ITU SATU AMANAH,MENULIS ITU SATU MEDAN DAKWAH

Ayat di atas sering ana gunakan,ditujukan untuk ana dan para penulis yang suka menari-narikan jari jemari kalian di papan kekunci.Dakwah itu jalannya bermacam-macam,menulis itu juga adalah satu jalannya.Bahkan,apa yang ditulis ini adalah satu amanah,yang akan dipertanggungjawabkan kepada kita di akhirat kelak.

Justeru itu,Allah Taala juga telah bersumpah dengan berfirman “Nun,Demi pena dan apa yang mereka tuliskan,” (Al-Qalam : 1-2)

Allah Taala tidak akan bersumpah jika sesuatu perkara itu tidak mendatangkan kesan yang besar kepada manusia.

Jelasnya menulis itu jika datang dari hati,pasti akan sampai ke hati.Matlamat kita sepatutnya adalah untuk mencapai mardhatillah, mencari sebanyak pahala yang mungkin meskipun di ruangan maya ini.

Siapa kata anda tidak boleh menjadi seorang blogger berjiwa dai’e?

Jika anda minat dengan fotografi, lampiran blog anda semuanya mengenai fotografi,apa salahnya jika gambar yang ditangkap,kemudian selit atau kaitkan gambar itu dengan ciptaan Allah.

Jika anda minat menulis tentang alam atau sebagainya,apa simbiosis alam dengan Allah? Jadi di situ,kalian boleh menghubungkaitkan segala-galanya dengan Allah.

Cara ini malahan mampu membuat kalian menjadi manusia yang sentiasa berfikir tentang kejadian dan penciptaan.Sesuatu kejadian yang Allah jadikan itu takkan berlaku tanpa sia-sia.Segala-galanya adalah tarbiyah secara langsung untuk kita.Sama ada mahu atau tidak sahaja kita berfikir atau tidak.

Mungkin kalian sedar atau tidak,kebanyakan entri ana lebih bercorak pengalaman yang ana lalui kemudian ana hubungkan dengan ibrahnya sekali.Kerna itu,ana lebih suka menulis secara ilmiah santai,tidak terlalu berat,dan terlalu ringan tetapi mampu mengajak pembaca untuk senang berfikir selepas membaca.InsyAllah..itu yang ana harapkan..

AMALAN YANG BERTERUSAN

Bagaimana dengan blog anda bukan sahaja mampu menjana pendapatan tetapi mampu menjana pahala yang berterusan..Bukankah itu satu kelebihan?

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

“Apabila seorang manusia mati,putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisannya pahala) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”

Berdasarkan hadis tersebut,salah satu amalan yang mampu membantu kita di alam baqa’ kelak adalah ilmu yang memberi kepada faedah orang lain.

Sekiranya blog anda adalah sesuatu yang bermanfaat,yang berguna kepada manusia serta mampu memandu ke arah jalan Allah,itu adalah lebih baik.Inilah pahala berterusan yang kalian sentiasa perolehi meskipun kalian sudah tiada lagi.

Justeru itu ana sangat-sangat berharap agar para blogger sekalian,janganlah menjadikan blog kalian sebagai blog ‘sampah’ yang terisi sesuatu yang tidak memanfaat.Jadikan blog adalah salah satu medium untuk kita mencari pahala,menyatu ukhwah kerana Allah serta bersatu di jalan dakwah.

PENUTUP

Janganlah melakukan sesuatu itu dengan sia-sia. Menulis itu jika tidak dipandu dengan rujukan yang betul,sekadar menulis tanpa ilmu menyebabkan terwujudnya penulisan yang ‘merapu’ barangkali.

Teguran ini khusus untuk diri ana sendiri serta amnya kepada pembaca serta para penulis sekalian. Jadikanlah para pembaca anda sebagai seorang yang berilmu dengan apa yang anda tulis,kerana itu anda bertanggungjawab dengan apa yang anda tulis. Beratkan jika difikirkan kembali amanah dalam menulis?

Benda yang paling berat sekali bukanlah besi,kapal terbang,keretapi atau apa-apa tetapi AMANAH adalah paling berat sekali.

Oleh itu,berfikirlah sebelum menulis sesuatu…

4 comments:

Sepi tanpa mimpi on December 14, 2010 at 1:40 PM said...

suka entri ni. terima kasih :)

SuhaNa on December 14, 2010 at 1:46 PM said...

to Sepi tanpa mimpi :

Afwan..asif,menulis dalam kesakitan,namun hati tergerak untuk menghabiskan..entri yang sudah terperam hampir seminggu di ruangan store..Mungkin tak banyak sedikit dapat diambil ibrahnya insyAllah

abid_PM on December 15, 2010 at 8:49 AM said...

Alhamdulillah.

Besarnya tanggungjawab, beratnya amanah. Nak nangis :'(

Never loose Hope~

SuhaNa on December 15, 2010 at 12:05 PM said...

to abid_PM :

Terlalu berat kan jika difikir amanah dalam menulis? Ya Allah..moga kita sentiasa menjadi orang-orang yang beramanah dalam menyampaikan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers