Saturday, December 18, 2010

Kempen Aurat : Tahu atau Faham..

Ana telah di ‘tag’ oleh sahabat.Mengenai kempen menutup aurat.Alhamdulillah,usaha murni blogger ini amat terpuji dan ana menyokong dengan sebuah entri ini.

Apabila berbicara mengenai aurat,setiap orang boleh memberi jawapan seperti skema peperiksaan.Tepat dan persis,namun berapa ramai dalam jawapan itu yang memahami bahawa aurat itu wajib dan mesti dilakukan.Sudahnya ramai yang TAHU tetapi masih tidak FAHAM, berkenaan aurat ini.Bahkan,mutakhir kini,hakikatnya ramai yang tidak MENUTUP aurat tetapi MEMBUNGKUS aurat..Pening?InsyAllah ana akan jelaskan.

Malahan bercerita mengenai aurat juga,bukan sekitar topik pada kaum wanita sahaja,tetapi turut pada kaum lelaki.Meskipun aurat kaum lelaki itu hanya sedikit sahaja,tapi tidak bermakna juga anda mengabaikan etika berpakaian yang lain.

Islam adalah sebuah organisasi yang agung dan syumul,justeru pasti ada etika dalam setiap perkara dan berpakaian adalah salah satunya.Analoginya seperti sebuah syarikat yang besar,pasti meletakkan syarat berpakaian yang lengkap dan kemas untuk melambangkan syarikat itu adalah suatu badan korporat yang beretika dan bertauliah.Jika syarikat itu tidak meletakkan etika dalam berpakaian,anda boleh fikirkan tak bagaimana anda pergi datang pejabat,dengan hanya berselipar, berkain pelikat atau sebagainya? Oleh itu,apa yang Islam letakkan etika berpakaian adalah dengan cara menutup aurat.

Sebelum ana mengulas dengan lebih lanjut,kita lihat dahulu bahawa menutup aurat ini sebenarnya adalah perintah dari Allah Taala dalam surah al-Nur ayat 31,

“Katakanlah kepada wanita yang beriman :Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya,dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya,kecuali yang biasa nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya,dan jangan menampakkan perhiasannya,kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka,atau putera-putera mereka,atau putera-putera suami mereka,atau saudara-saudara mereka,putera-putera lelaki mereka,atau putera putera saudara perempuan mereka,atau wanita-wanita Islam,atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita.Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka.Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”

Jelas melalui firman tersebut mengenai hal ini,ditujukan kepada wanita yang beriman!

Melalui firman tersebut,dimulai dengan menahan pandangan- memelihara kemaluan- jangan menampakkan perhiasan – menutup kain tudung ke dadanya- jangan menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi..

Sila fahamkan!

Itulah yang Allah Taala perintahkan, bukan sekadar menutup kepala anda,tetapi menutupnya hingga ke dada.

Bertudung tetapi sekadar membungkus kepala,oh..maaf,mungkin kasar bunyinya tetapi itulah hakikatnya sekarang.Fesyen membungkus kepala seperti pemakaian shawl,selendang atau apa sahaja jika tidak dapat menutup dada anda itu bukan menutup aurat namanya,sekadar membungkus!

Bertudung anda nak lilit 44 kali pun tak kisah asalkan hingga menutup dada anda!

Jelas di sini?

Bagaimana pula dengan pemakaian bertudung Syria,yang bertocang tinggi dan sebagainya,kalian boleh rujuk pada entri sahabat ana ini….

Untuk kaum lelaki,anda juga tidak terlepas dari pesanan ana ini.Dewasa kini kebanyakan remaja lebih gemar memakai shortpants, dari berseluar panjang penuh.entah mengikut fesyen atau apa ana tidak tahu.Yang pastinya meskipun dari bawah lutut hingga ke buku lali kalian anda itu bukan aurat tetapi silalah beretika dalam berpakaian.Bagaimana para wanita mahu menjaga pandangan jika kamu juga menghidangkan sesuatu yang sepatutnya menutup?

BERLEBIHAN DALAM BERHIAS

Bukan sekadar menutup aurat tetapi ana juga mahu menekankan kepada kalian mengenai tabarruj.Ana merujuk kepada buku Ustazah Ni’mat Sidqi (seorang ulama wanita mesir-1930M) yang berjudul al-Tabarruj.

Apa itu tabarruj??Pertama kali mendengar??

Tabarruj ialah mendedahkan kecantikan rupa paras,sama ada kecantikan itu di bahagian muka atau di anggota-anggota badan yang lain.Al–Bukhari rahmatullahi ‘Alaihi ada berkata : “Tabarruj iaitu seseorang wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya.”

Untuk menjaga masyarakat dari bahaya pendedahan ‘aurat dan di samping menjaga kehormatan wanita dari sebarang pencerobohan,maka dengan yang demikian Allah melarang setiap wanita telah berakal lagi baligh dari bermake-up (tabarruj).

Menjadi suatu kepelikan bagi ana,kita sering berhias dengan cantik,berwangian untuk pergi keluar bersiar,bershopping dan sebagainya hanya untuk apa? Untuk menunjukkan bahawa diri anda cantik dan indah di pandangan mata orang-orang lain kah?Seronokkah menjamu mata orang-orang lain dengan cara menayangkan keindahan sebegitu?

Malahan masalah terbesar para wanita zaman ini adalah berwangian terlampau! Sedarkah kalian, bahawa jika seorang lelaki bukan muhrim itu jika terhidu bau wangian anda itu,tidak ubah seperti seorang penzina! Jelas kan di sini..Bukan bermakna anda tidak boleh berwangi langsung,tetapi berpadalah jangan sampai yang bukan muhrim terkesan dengan bau wangian anda itu.

Islam meletakkan syarat wanita berhias untuk siapa? Untuk si suami sahaja.Tetapi yang terbaliknya begitulah.Untuk para isteri cukup sekadar berkain batik dan bert-shirt, t-shirt pula tu yang subsidi,cap tadika,cap dacing ke entah apa-apa, bau pula dengan bau bawang,sambal belacannya..Aduhai,muka pula dihias dengan bedak sejuk.Jadi,jangan disalahkan si suami jika mereka mencari yang lain,dengan cara anda melayan mereka sebegitu rupa.Bahkan untuk para suami begitu juga, bukan si isteri saja perlu berhias,kalian juga sebegitu, sekadar berkain pelikat, berbaju cap pagoda yang dah koyak sikit di lehernya..huhu..entah apa-apa!...Berhias lah untuk para pasangan anda,bukan untuk dijamu pada yang bukan muhrim. Ana hanya sekadar mengingat pada diri ini meskipun belum memiliki suami lagi..Mudah untuk wanita masuk ke syurga,tetapi fikirkan kenapa kita yang paling ramai ada di dalam neraka!

PERINGATAN :WANITA DALAM NERAKA

Sayugia ana mahu mengingatkan kalian tentang peristiwa yang telah disaksikan oleh Rasulullah s.a.w semasa dalam perjalanan Israk Mikraj yang ada kaitannya dengan penghuraian tabarruj.

Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali karam allahu wajhah :

“Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah s.a.w kami dapati baginda sedang menangis lalu kami bertanya kepadanya :

“Apakah yang menyebabkan ayahanda menangis,ya Rasululllah?”

Rasulullah menjawab:

“Aku lihat ada perempuan rambuatnya tergantung,otaknya menggelegak.Aku lihat perempuan yang digantung lidahnya,tangannya terikat ke belakang dan Qathran (air yang menggelegak) dicurahkan ke dalam halkumnya.Aku lihat perempuan tergantung,kedua kakinya diikat,tangannya terikat di umbun umbunnya dan disuakan dengan ular dan kala.

Aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri,di bawahnya dinyalakan api.Aku melihat perempuan yang memotong tubuhnya dengan gunting daripada api neraka.Aku lihat perempuan yang bermuka hitam,memakan tali perutnya sendiri.Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta,diisi ke dalam sebuah peti yang diperbuat daripada api neraka,otaknya keluar dari lubang hidungnya,badannya berbau busuk kerana berpenyakit sopak dan kusta.Aku lihat perempuan yang kepalanya seperti khinzir,badannya seperti badan keldai,beribu-ribu kesengsaraan yang dirasainya.Aku lihat perempuan rupanya seperti anjing,kala dan ular masuk ke kemaluannya,atau ke mulutnya dan keluar di duburnya.Malaikat memukul kepalanya dengan corong daripada api neraka..”

Fatimah berdiri dan bertanya kepada ayahnya :

“Ayahanda yang dikasihi,ceritakanlah kepada anakanda ;apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan-perempuan itu?”.

Rasulullah menjawab :

“Aku lihat ada perempuan rambutnya tergantung,otaknya menggelegak.Fatimah adapun perempuan yang tergantung rambutnya itu ialah perempuan yang tidak menutup rambutnya daripada lelaki yang bukan muhrimnya.

Perempuan yang lidahnya tergantung itu ialah perempuan yang menggunakan lidah untuk memaki hamun dan menyakiti suaminya.

Perempuan yang kedua-dua kakinya tergantung itu ialah perempuan yang keluar dari rumahnya dengan tidak mendapat keizinan daripada suaminya dan tidak mahu mandi suci daripada haid dan nifas.

Perempuan yang memakan badannya sendiri itu ialah kerana ia berhias untuk lelaki yang bukan suaminya dan suka mengumpat-ngumpat orang.

Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka,ia memperkenalkan dirinya kepada orang asing,bersolek dan berhias supaya kecantikannya itu dilihat oleh lelaki lain.

Perempuan yang diikat kedua-dua kakinya,tangannya diikat kearah umbun-umbun dan disuakan dengan ular dan kala,ianya boleh bersembahyang dan berpuasa,tetapi tidak mahu mengambil air sembahyang dan tidak mahu mandi janabah (junub).

Perempuan yang seperti anjing itu adalah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.”

PENUTUP

Tuntasnya ana begitu menyayangi para sahabat dan pembaca sekalian,agar kita mampu melangkah menjadi bidadari syurga,bukan penghuni neraka.Seruan ini untuk diri ana juga serta kalian agar berhati-hatilah dalam menjaga pemakaian dan tingkah laku.

Apalah guna kenikmatan yang sementara tetapi azabnya cukup sengsara!

Fikirkan dan renungkan dengan mata hati anda…

2 comments:

Dark Chocolate on December 27, 2010 at 7:43 AM said...

ya. semua ni memang betul dan sy pun psti ramai yg dh tau. mslh tmbul bila ramai buat2 tak tau benda ni. apa2 pn, terima kasih di atas perkongsian yg sgt bermakna.

sy dpt link ni dari seorang blogger lain lps dia bace entry sy tntng perempuan free hair.


http://coklatakusuka.blogspot.com/2010/12/mereka-free-hair-so-what.html

sy pun tahu pasal hukum2 agama, tp entri sy ni sekadar bercakap tntg soal menilai hati budi manusia. bukan nak mmpersoalkan perintah Allah. :)

SuhaNa on January 2, 2011 at 10:50 PM said...

to Dark Chocolate...

Alhamdulillah..moga Allah memberi petunjuk dan hidayah untuk sekalian manusia..berusahalah untuk berubah meskipun payah..berubah ke arah yang lebih syari'e

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers