Tuesday, April 13, 2010

Indahnya nikmat bersaudara..


"Akak,azura danish tu siapa?"

"Alahai,azuralah.Kakak wani,yang duduk dekat dengan rumah kita tu,"balas kakak ku.

"Oh,ingatkan siapa lah.Tiba-tiba je tanya aku belajar kat mana,sekarang buat apa,padahal kalau aku balik rumah tak pernah aku tegur pula."

"Itulah,orang yang sekampung,kalau jumpa kat mana-mana mesti saling kenal punya padahal sebelum ini,nak tegur pun susah.Itulah namanya kalau dah bersaudara takkan kemana,"ujar kakak ku.


Benar apa yang diperkatakan oleh kakak ana.Hal ini sudah lama ana menyedarinya. Kalau kita berada di luar lingkungan kampung,jumpa orang sekampung pasti kita tegur walaupun di kampung, nak tegur-menegur pun cukup susah.

Apatah lagi kalau kita dalam keadaan merantau, siapa lagi yang diharap lagi ketika itu kalau bukan kawan-kawan juga.Kalau jumpa orang sekampung,kecoh dibuatnya.Teruja, gembira semua rasa bercampur dalam satu jiwa.

Firman Allah s.w.t :

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat." [ al-Hujurat :10]


Alangkah manisnya nikmat bersaudara.Jika kita sakit,pasti mereka yang menolong. Susah dan senang mereka bersama kita.

Malahan pertanyaan di dalam kubur nanti juga pasti ditanya "Siapakah saudaramu?"

Jawablah "Orang-orang Islam adalah saudaraku"

Amat sedih fenomena sekarang apabila kita lihat masing-masing bersikap kera sumbang.Tidak bergaul dengan orang-orang lain.Situasi ini selalu kita lihat di kawasan perumahan orang-orang kaya.Maaf,ana bukan bersikap prejudis tapi ini adalah kenyataan yang pasti.

Ana tinggal di kawasan perumahan kos rendah,Tetapi penghuninya cukup mengambil berat antara satu sama lain. Kenduri-kendara pasti bergotong-royong.Malahan ana cukup bersyukur dikurniakan jiran yang cukup mengambil berat hal keluarga ana.

Telah diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, katanya: "Telah bersabda Rasulullah SAW: 'Janganlah kamu berdengki-dengkian, dan jangan kamu tipu-menipu, dan jangan benci-membenci, dan jangan musuh-memusuhi, dan jangan kamu berjual beli atas jual beli setengah yang lain, dan jadilah kamu sekelian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara"

Syukur padaMu ya Ilahi.Indahnya nikmat bersaudara..


0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers