Saturday, August 21, 2010

Mahu sekuat besi..


RAMADHAN KE-11

"Dan kami telah menurunkan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah bagi manusia" (surah al-Hadid,57 : ayat 25)

Ana mahu menjadi wanita besi!

Erk..kau biar benar Suhana.

Benarlah.Bukan bermakna ana mahu menjadi seperti wanita yang mengangkat berat atau bina badan itu,tetapi ana mahu menjadi wanita yang kuatnya ibarat seperti besi. Kukuh serta banyak gunanya. Menjadi asas kekuatan dalam sesuatu binaan.

Manusia itu seperti besi.Perlu dijaga serta dipelihara sebaiknya agar tidak dicemari dengan karat-karat yang bisa merapuhkannya. Seperti itu juga manusia yang perlu menjaga dirinya sebaik mungkin dari dicemari anasir-anasir luar yang bisa meruntuhkan moral serta maruah kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini.

Cuba kita lihat serta renungkan. Besi itu asalnya kuat, tetapi apabila tidak dijaga,sentiasa terdedah pada udara yang mampu membuatnya berkarat, kekuatannya semakin berkurang,malahan boleh jadi reput.SubhanAllah..Sungguh besar ciptaan Allah,dari sekuat-kuat perkara mampu menjadi selemah itu.

Ertinya, sebagai manusia yang punya kelemahan serta kekuatan, pentingnya memelihara diri dari karat-karat jahiliah yang mampu merosakkan iman serta menjadikan kita lemah. Iman kita perlu dilindungi,dijaga serta dipertingkatkan, ada caranya. Salah satunya adalah memelihara sifat MALU!

Daripada Abu Mas'uud 'Uqbah ibn 'Amru al-Ansarie al-Badrie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Sesungguhnya antara kata-kata ungkapan Kenabian terdahulu yang dapat diketahui dan dipetik oleh manusia ialah: Jika engkau tidak malu, maka lakukanlah apa sahaja yang engkau mahu. (Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari)

PRAKTIKALNYA RAMADHAN

Kedatangan bulan ramadhan adalah suatu yang amat dinanti-nantikan bagi orang-orang yang beriman. Pesta ibadah, pelbagai ganjaran ditawarkan, berganda-ganda. Bahkan dosa juga mampu menjadi berganda-ganda!

Secara telusnya, kita perlu melihat apakah praktikalnya bulan ramadhan ini? Sungguh jika difikir, bahawa Allah telah memberi kita suatu medan juang yang sangat kondusif yakni di bulan ramadhan ini. Mahu menjadi kuat seperti besi, di sini langkahnya mulanya.

This is our turning point!

Di sinilah titik mula kita untuk melakukan suatu perubahan. Berubah menjadi yang terbaik di kalangan yang terbaik.

“Eh,kau dah pakai stokin Sarah? Sejak bila ni?” tanya seorang sahabat.

“Semua orang mahu menjadi baik, tidak ada manusia yang cita-citanya mahu menjadi jahat kan?” jawab Sarah sambil tersenyum.

“Kau perli aku ke apa ni?”

“Aku tak perli lah.Tak ada niat pun nak sakitkan hati kau.”

Ya, semua orang mahu jadi baik. Tetapi mereka keliru,tidak tahu dari mana mahu bermula. Kadang-kadang tiada kekuatan untuk melakukan perubahan kearah kebaikan itu.Justeru itu, Allah memberi kita suatu bulan yang kita penuh kebaikan. Di sini kekuatan itu ada. Mahu menjadi baik di bulan ramadhan? Orang tidak akan memandang jelek, kerana persepsi masyarakat bahawa ramadhan adalah bulan segala kebaikan. Jadi tidak hairanlah jika setiap hari ada sahaja syarikat-syarikat korporat mahupun perseorang yang menderma dengan cek sebesar meja makan itu.

“Eleh,dia tu baik sekejap je, nanti habis bulan puasa, jadi baliklah perangainya tu.”

Alahai, kita pasti sudah terbiasa dengan cakap-cakap sebegini bukan? Begitu susahnya mahu berubah menjadi baik, diumpat,dikeji dan sebagainya. Apalah yang mahu dihasadnya itu.Jadi baik susah,jadi jahat pun susah!

"Wahai orang yang beriman, rukuk serta sujudlah (mengerjakan solat) dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkan-Nya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya di dunia dan di akhirat." (al-Haj:77)

Jadi, bina prinsip kalian sendiri, fikir APA ALLAH AKAN KATA..bukannya berfikir dengan APA ORANG KATA..

“Eh,nanti apa orang kata kat kita bang, raya setahun sekali, inilah masanya kita nak bergaya sakan. Nanti orang kata apa pula, langsir tak berganti, sofa dah buruk. Malulah Yah macam tu.”

“Nak malunya apa Yah? Bukannya kita tak pakai pakaian pun kan? Nak fikir apa orang kata, tak hiduplah kita kat dunia.Cuba fikir apa Allah akan kata kalau kita belanja membazir macam ni, itu yang patut ditanya pada diri,” nasihat sang suami.

Semakin lama ana melihat kita semakin jauh meninggalkan kesungguhan dalam ibadat. Perhatikan, di surau atau di masjid-masjid yang hari pertama puasa, sehingga melimpah-limpah tak cukup ruang untuk berterawih.Sudah 10 hari kita berpuasa, kuantiti jemaah di surau atau masjid semakin berkurang. Malahan, apabila semakin ke penghujung ramadhan, sepi surau itu, tidak diimarahkan lagi kerana masing-masing sibuk mahu menyambut kedatangan syawal pula.

Ana kira inilah kesilapan yang paling ketara kita lakukan pada bulan ramadhan ini. Malahan tidak termasuk lagi pembaziran dari segi makanan pula.

Hakikatnya kita berjaya mencapai makna puasa itu dari segi bahasa sahaja yakni menahan lapar serta dahaga serta perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Tetapi objektif utama kita untuk mencapai TAKWA SEJATI itu tidak kesampaian jika masih bersikap sebegini.

Fikirkan kenapa Allah menyembunyikan bila berlakunya Lailatul Qadar dalam 10 malam terakhir, bukan di awal atau pertengahan.

Sungguh tidak Allah jadikan sesuatu perkara itu hanya untuk sia-sia.

KUATNYA BESI DIJAGA, RAPUHNYA IA KERANA DISIA-SIA

Justeru jadilah kita sekuat besi kerana sentiasa dijaga dengan peribadi Al-quran serta sunnah. Jangan cemarkan besi ini dengan karat-karat jahiliyah yang mampu merosak diri serta iman kita.

Moga kita mampu seteguh serta sekuat besi!

5 comments:

sayda on August 21, 2010 at 12:54 PM said...

Salam Suhana.

Mudah2an kita dapat melentur nafsu kita yang sentiasa ingin membawa kita kepada kebinasaan, insyaAllah.

SuhaNa on August 21, 2010 at 1:02 PM said...

to sayda : wa'laikumsalam.. benar tu, moga dipermudahkan olehNya..ameen~

echah mashuri on August 21, 2010 at 5:15 PM said...

Moga kita mampu seteguh serta sekuat besi!
mudah mudahan!:)

syaveyron on August 22, 2010 at 8:00 AM said...

very str0ng..:)

SuhaNa on August 29, 2010 at 6:48 AM said...

to echah mashuri...InsyAllah..ameen =)

to syaveyron... strong like iron~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers