Friday, August 5, 2011

Ya Allah,siapalah saya ini..



Saya tidak menyangka.

Ketika karya saya dikeluarkan di web Iluvislam, ramai yang bertandang ke blog saya, malahan menjadi rakan di facebook dan ada juga yang menghantar emel untuk bertanyakan pendapat dan masalah.

Ya Allah, tatkala ini saya bermuhasabah.

Siapalah saya ini.

Saya tidak layak untuk berbangga. Semuanya ini adalah ujian untuk saya. Adakah menulis keranaNya atau kerana nama. Apa yang saya ada cuba untuk saya berkongsi rasa. Hinggakan orang menjadikan saya sebagai tempat rujukan, itu dan ini bertanya.

Itu kerana mereka punya rasa percaya yang tinggi kepada saya. Rasa kepercayaan itu mendorong mereka untuk bertanya. Anda percaya kepada saya walau tidak mengenal secara realitinya. Bukanlah saya mengatakan saya ini hanya berpura-pura, tetapi sedaya upaya saya mahu menjadi kuli Allah yang terbaik. Saya ini bukanlah seorang yang sempurna hingga orang lain menganggap saya ini punya kehidupan yang baik.

SAYA DAN SEKOLAH!

Saya juga punya masalah. Hingga saya pernah jatuh kerana masalah yang dihadapi. Namun pelampung iman yang dilempar insan-insan sekeliling menyelamatkan saya dari lemas dalam lautan masalah.

Siapa saya?

Sayalah dahulu pelajar yang nakal dan culas. Waktu kelas agama adalah waktu tidur saya, kepenatan aktiviti seharian di asrama. Mujur ustaz tidak menegur, mungkin kerana tidur di dalam majlis ilmu dipayungi malaikat agaknya.

Menjadi ketua kelas, bukanlah mudah. Apatah lagi saya memecah rekod sekolah apabila menjadi ketua kelas perempuan yang pertama untuk kelas kejuruteraan. Ini agak pelik kerana di sekolah saya, ketua kelas perempuan hanya datang dari kelas perdagangan, tetapi saya mendominasi kelas kejuruteraan. Saya janggal, kerana pemilihan saya juga datangnya dari guru disiplin sekolah, bukan pilihan warga kelas.

Cikgu Eddy Johan, guru displin sekolah yang melantik saya itu.

Saya tidak tahu sama ada lantikan itu untuk kenakan saya atau apa, kerana setiap kali apa yang berlaku, pasti saya orang yang dicari. Saya bukanlah pelajar bermasalah yang perlu tumpuan guru disiplin sekolah. Tetapi entah mengapa, sehari tidak kenakan saya, memang tidak sah. Mereka memanggil saya anak Cikgu Eddy. Oho, satu penghargaan atau kata perlian?

“Azril, kelas kamu sepatutnya susun kerusi untuk guru di perhimpunan, kenapa lewat susun?” tanya Cikgu Eddy.

Saya hanya diam, kerana bukan nama saya yang disebut. Tapi peliknya kenapa cikgu memandang saya? Saya toleh ke kiri, tiada orang kerana saya orang pertama yang berbaris. Sebelah kanan saya Aminudin, ketua kelas kejuruteraan dua.

“Kamulah, turun 10.” Cikgu Eddy menuding jari pada saya.

Sah.

Hari pertama sekolah bermula, saya dah kena. Entah sejak bila nama saya ditukar dari Suhana kepada Azril.Mesti dia ingat nama abang saya, Rizal kot.

Cikgu Eddy memang terkenal dengan ketegasannya. Pernah senior dilempang olehnya. Pelajar yang lewat datang perhimpunan diketuk kepala dengan buku. Ayat yang paling popular darinya adalah “Do ten time”. Maksudnya ketuk ketampi sepuluh kali jika buat kesalahan. Pantang baginya bila orang lewat darinya dan berjalan kasut berbunyi.

“Dekat sekolah ni, hanya cikgu Arjit je boleh jalan berbunyi, sebab kasut dia ada ladam,” katanya kepada kelas kami.

Paling mengerikan apabila dia mengajar subjek English dan EST kepada kami. Oh,tidak boleh dibayangkan.

“Siapa punya air nescafe bergantung kat tingkap tu?” tanya Cikgu Eddy.

Saya mengangkat tangan. Sah, pasti kena lagi hari ni.

“Eh, saya tak suka ada benda gantung kat dalam kelas. Kamu minum bagi habis, kalau tak satu kelas kena berdiri.”

“Sir, panas air tu, sebab tu saya tak habis minum.”

Meraih simpati. Namun, buatlah gaya apa pun, takkan boleh menggugat ketegasannya. Jenuh juga saya menghabiskan air nescafe yang sedikit berasap tu. Melangkah keluar Cikgu Eddy dengan sengihan, berjaya kenakan saya!

“Eh, Suhana, come here.” Panggil Cikgu Eddy. Kerja menulis pantun dalam English tergendala, sudahlah susah, dipanggil pula. Mesti ada benda yang nak dikenakan lagi.

“Kamu lawan catur hari tu dapat nombor berapa?”

“Nombor empat cikgu. Tapi mata saya dengan pelajar tempat ketiga sama je.Margin je berbeza. Tak tahulah pihak daerah nak panggil atau tidak lawan peringkat negeri.” Pelik pula saya diajak berbual tatkala orang lain buat kerja. Saya menjawab sekadarnya.

“Sudah-sudahlah tu Suhana.SPM dah nak dekat ni. Bagilah chance kat junior pula. Debat kamu, forum kamu, catur kamu. Cukup-cukuplah tu,” nasihat cikgu.

Saya hanya tersengih. Tak sangka nasihat yang diberi. Ingatkan nak kenakan lagi.

Loceng sudah berbunyi. Tetapi kami berempat masih berdiri tegak di hadapan Cikgu Eddy. Menanti hukuman yang akan dikenakan. Di’suspect’ sebagai orang yang selalu balik awal sebelum loceng berbunyi. Memang sudah diagak, ketuk ketampi lah jawapannya.

“Suhana, balik kampung ni jangan bawa motor kalau tak ada lesen, nanti kena tahan polis. Kamu ada lesen motor ke tak?” tanya cikgu Eddy sebelum saya keluar dari bilik guru, selepas dikenakan hukuman ketuk ketampi kerana jalan berbunyi.

“Tak ada cikgu.”

Saya pelik, akhir-akhir ni, cikgu Eddy semakin baik. Jarang mahu kenakan saya. Kalau tidak, ketuk ketampi tu sudah menjadi senaman harian saya. Mungkin tidak mahu mengganggu kerana peperiksaan semakin hampir.

Cikgu Eddy di sebelah saya. Ketika Raya 2010.

Terlalu banyak memori saya pada Cikgu Eddy. Hari raya lepas, kami sempat bertandang ke rumah Cikgu. Sudah putih rambutnya. Makin dimamah usia.

“Kamu Suhana, belajar kat mana sekarang ni?” tanya Cikgu Eddy ketika saya dan kawan melawat sekolah.

“UiTM. Sekarang cuti sem.”

“Tak kerja ke?”

“Kerja cikgu. Jual ubat kurus. Losyen pati halia. Kalau cikgu nak, boleh dapat diskaun,” dalam nada canda. Mahu kenakan cikgu pula. Asyik aku je terkena!

“Oh, takpelah, saya ok dah macam ni.” Alamak, percaya pula cakap aku cikgu ni. Kawan saya disebelah sudah terkekeh-kekeh ketawa.

Walau Cikgu Eddy garang pada semua pelajar, tapi dengan saya bukan garang, tetapi lebih kepada sikap humournya. Jika pelajar lain takut menyapa, sayalah orang yang rajin menegurnya. Mungkin sebab sudah biasa kena denda agaknya.

PENUTUP : SAYA KINI

“Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, pasti Allah mengujinya.” (Hadis Al-Bukhari)

Zaman sekolah saya penuh dengan gembira dan duka. Masih tidak mengerti maksud Allah mencipta saya ke dunia. Di zaman universiti, kematangan saya bertambah. Akhirnya saya dilorongkan Allah untuk menjadi insan yang lebih bermakna.

Buat anda, saya adalah saya. Insan yang lemah tanpa Allah. Janganlah memandang terlalu tinggi pada saya, kerna pandangan tinggi itu bisa mengecewakan anda jika tidak kena pada tempatnya kan. Terimalah diri saya seadanya, insan yang tidak pernah sempurna.

Jika kita jahat hari ini, berubahlah untuk menjadi baik pada hari esok dan hari-hari yang lain.

Moga Allah menerima segala ibadah,amalan dan puasa kita!

Nota kaki~

Artikel saya di Web Iluvislam :

Melakar Cinta Allah Melalui Sahabat

Pencarian Untuk Kebahagiaan

Di Sebalik Kotak Segi Empat Itu

InsyaAllah, menanti artikel seterusnya untuk keluar ^_^

6 comments:

ukhti syikin on August 5, 2011 at 5:51 PM said...

menarik sungguh :).. suka akak membacanya :)

SuhaNa on August 5, 2011 at 6:15 PM said...

to ukhti syikin:

Allahu..Dari Allah kepada Allah.. Moga dapat manfaatnya ya kak =)

GR on August 5, 2011 at 10:27 PM said...

semakin hari semakin matang, dan menemukan ke arah kebenaran :)

SuhaNa on August 5, 2011 at 10:47 PM said...

to GR:

Alhamdulillah, Allah memberikan jalan.Manusia hanya mengambil peluang yang terbentang.

Naishah said...

Assalamualaikum sis.. cikgu eddy mmg macam tu. Tp hatinya baik.. adik pegang tu baby dia ke? Dah 20thn tinggalkan SMT.. he is 46 yrs this year..

Anonymous said...

Cikgu eddy johan ni asal dari gunung rapat ipoh ker?...pernah mengajak di sek.men.keb.Labu Besar, kulim kedah?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers