Saturday, March 5, 2011

Anehnya perjalanan masa..


Perjalanan masa cukup aneh..

Tetapi itulah hakikat yang perlu dihadapi, semakin hari manusia semakin meningkat bilangan umurnya dan pula mendekat pula waktu kematiannya. Kelalaian dalam menghitung waktu amatlah merugikan manusia itu sendiri.

Tanpa saya sedari,sudah hampir 23 tahun saya hidup di dunia ini. Pelbagai perkara telah saya lalui, dari manusia yang penuh tercalit lumpur dosa,hingga akhirnya Allah menuntun saya melalui hidayah dan taufiknya berada dalam barisan penolong agamanya,InsyAllah.

Umur adalah amanah yang dipertanggunjawabkan kepada manusia. Apakah kita memegang amanah itu dengan sebaiknya atau tidak. Adalah dungu seorang manusia itu jika mensia-siakan amanah yang diberi, umur yang ada. Bijaknya manusia apabila berjaya melaksanakan amanah itu dengan sebaiknya.

Hidup jika mahu fikirkan keseronokan,sampai bilalah hingga tiada penghujung.Keseronokan gandingannya adalah kebosanan.Akhirnya anda sendiri bosan dengan keseronokan yang anda kejar dan terlalu nikmati dahulu. Penyesalan memuncak apabila tatkala diri sudah tersedar, sudha lewat untuk mencari kembali makna kehidupan.

Berapa ramai orang di dunia ini yang masih tenggelam dengan kesibukan dunia, hingga terlupa pada Allah?

Sedangkan Allah lebih hebat sibuknya dari manusia!

“Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)!” (Ar-Rahman:29)

Tetapi dalam kesibukan Allah itu, adakah segala apa yang kita perlukan tidak ditunaikan? Hampir seluruh nikmat Allah berikan tetapi manusia masih bersikap sombong pada Pencipta. Masih berlagak kononnya anda seorang yang paling sibuk di dunia ini.

Malu..malulah pada diri..

Segala kenikmatan Allah beri tapi kita masih tetap melupakan.

Selain amanah,umur juga adalah salah satu nikmat yang Allah beri. Jika difikirkan berapa ramai bayi yang meninggal tidak sempat menikmati hidup di dunia. Tetapi anda dan saya adalah manusia yang dipilih oleh Allah untuk hidup di pentas dunia ini. Diberi umur yang cukup panjang untuk melaksanakan segala yang diperintahkan.

Bahkan ada manusia yang tidak tahu mengapa dia hidup, maka dengan sia-sia dia mati. Kes bunuh diri berlaku kerana apa? Kerana mereka tidak faham bahawa umur Allah beri adalah amanah,hidup di dunia adalah satu tanggungjawab. Menjadi manusia perlunya beribadah dan juga menjadi khalifah.

Saat ini, muhasabahlah,ke mana amal dan usia anda lakukan. Apakah kita telah meninggalkan sesuatu yang berguna untuk umat atau tidak. Jika belum, lakukan segera sebelum segala-galanya terlambat.

Usia umpama harta..bukan banyaknya yang menjadi perhitungan tetapi keberkatannya. Harta yang berkat,sedikit pun mencukupi, banyaknya boleh diagih-agihkan. Begitulah usia yang berkat, pendeknya bermanfaat, panjangnya melimpahkan kebaktian.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers