Thursday, November 25, 2010

Titian persahabatan..

Ambillah pelajaran dari sifat rumput dalam bersahabat~

Teruji??

Setiap perkara yang hidup pasti tidak akan terlepas dengan ujian. Sama ada ujian itu datang dalam bentuk kesenangan,kesusahan,kegembiraan atau kesedihan, selama mana bergelar manusia, selama itulah ujian datang.

Sahabat,adalah salah satu ujian~

Menjadi seorang sahabat yang terbaik terlalu sukar rasanya tetapi tidak mustahil. Asalkan niat untuk berbakti itu ada. Peranan seorang sahabat itu adalah untuk membawa sahabatnya lebih mendekati Allah, membina ukhwah atas dasar Illah.

Semua orang inginkan sahabat yang baik,namun begitu, jika kita dikelilingi dengan sahabat-sahabat yang lari jauh dari ajaran Islam,apakah kita harus menidakkan kewujudan mereka dalam hidup kalian?

Nasihat ini untuk diri ana serta para sahabat sekalian..

Bersangka baiklah serta berusahalah untuk menarik golongan yang kurang fahaman tentang Islam ini,jangan malu untuk menghulurkan tangan menjalin persahabatan dengan mereka. Kerja kita bukan menghukum tetapi mendidik.

“Jika sahabat itu sudah jauh lari dari ajaran Islam,apa yang perlu dibuat,” tanya seorang rakan.

“Tegurlah secara berhikmah, jika dia jatuh ke lubang kehinaan,hulurkan tangan dan tariklah dia kembali ke jalan Allah, dan yang paling,sentiasa mendoakan sahabat agar tetapkan hati mereka di jalan Allah,”jawab ana.

ELAKKAN MENJADI SI PENGHUKUM

Pandanglah alam sekeliling kalian, akan kalian lihat pelbagai ragam dan macam manusia.

“Aku tak suka lah si lembut tu, rimas pun ada,” juih mulut Khalil pada seorang lelaki lembut yang sedang berbual dengan temannya.

“Jangan kata macam tu, kita tak sepatutnya menghukum.Sekarang mungkin dia macam tu, mana tahu Allah nak beri hidayah dan petunjuk dia kembali ke pangkal jalan, dan juga orang macam kitalah yang seharusnya berperanan untuk mengajak mereka kembali kepada Allah. Jangan persoalkan seseorang, kita beruntung kerana dari kecil kita sudah di didik dengan suasana Islam yang sebenar,tetapi bagaimana dengan yang tidak berpeluang pula? Iman bila-bila masa sahaja boleh ditarik dan diberi,ada naik dan turun,” balas Amri pada jawapan rakannya.

“Astaghfirullah..aku tersalah.Terima kasih kerana mengingatkan aku.Bersangka baik dan berusaha mencari redhaNya,” ucap Khalil dengan rasa penuh kekesalan.

Jika mahu kawan perempuan anda yang melepaskan rambutnya untuk tontonan umum menutup auratnya kembali, jangan dihina.Malahan perlunya kalian untuk memberi kefahaman. Berhikmahlah dalam bertutur kata dan jangan lupa untuk sentiasa memohon dan berdoa agar dimasukkan kefahaman itu kedalam hati-hati mereka.

Kita mahu menjadi baik dan juga orang sekeliling kita juga menjadi baik. Bersenilah dalam berdakwah, jagalah tutur dan tingkah!

“Tegakkan Islam dalam diri kamu.. nescaya Islam akan tertegak diatas bumi kamu” Imam Al-Syahid Hassan Al- Banna.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers