Thursday, December 3, 2009

Jatuh cinta lagi: dengan siapa?



Alhamdullilah, ana berkesempatan untuk pergi ke toko buku di pusat membeli belah petang Isnin lepas. Mencari buku-buku terbaru di pasaran adalah hobi ana. Kawan-kawan ana agaknya dah faham dengan sikap ana, kalau pusat membeli-belah jer,mesti ke toko buku. Almaklumlah, ana pun bukan nak buat apa pun. Sekadar 'window shopping' tu, bolehlah.

Ketika ana membelek-belek buku yang best di toko buku tersebut,ada satu buku yang menarik minat ana, harga dalam promosi, RM10.00 saja. Ana pun belilah.Balik di rumah, ana buka dan baca.Isi yang menarik kerana lebih berkisar mengenai kehidupan masyarakat sekeliling.Membuatkan ana jatuh cinta lagi untuk membaca buku pengarang ini.Nak tahu buku siapa dan siapa pengarangnya?

Buku yang ana beli itu sebenarnya sebuah buku motivasi,karangan motivator Dr HM Tuah. Sebelum ni,ana ada juga membaca novel dan buku motivasi lain hasil dari karangan motivator tersebut,tapi takdelah sampai ada perasaan nak teringin beli buku motivator ni.

Tapi,Allah telah mengubah minda ana untuk terus membeli buku karangan Dr HM Tuah.InsyAllah, bakal menjadi koleksi buku-buku ana kelak.

Seperkara yang menarik minat ana,untuk dikongsi bersama kalian adalah mengenai cerita Dr HM Tuah. Ana terkesan dari cerita ini.Nak tahu ceritanya? (sebenarnya jumpa kat prakata je)


Dr HM Tuah kata, ramai orang tak pernah masuk universiti,tapi berjaya dan jadi kaya.Bapa saudara beliau di kampung boleh cipta macam-macam mesin,tapi tak pernah ada sebarang kelulusan.Tak ada sesiapa pun ajar dia,tapi semua ciptaan tu menakjubkan, dan lagi nak tahu kenapa orang hisap dadah?Antara sebabnya dia tak pandai.Kalau betul universiti jadikan orang pandai, kenapa ada lepasan universiti hisap dadah? Kan nampak benar tak pandainya tu.

Tak semestinya universiti menjadikan kita orang pandai.Kadang-kadang lebih ngok dari orang yang tak pernah masuk universiti. Yang dikatakan berjaya ialah hujungnya.Maknanya,kalau nak diukur kejayaan dari aspek duit semata-mata,selagi tak bergelar tauke bukanlah berjaya sangat namanya.Kalau nak diukur dari sudut kerja pula,kalau tak jadi bos bukan hebat sangat namanya. Kalau diukur dari sudut agama,kalau tak boleh jadi orang baik,beragama dan berperibadi mulia bukan berjaya namanya.

Itulah apa yang diperkatakan oleh Dr HM Tuah yang membuatkan ana terkesan.Kalian bagaimana? Ada rasa apa-apa tak lepas baca apa yang Dr Tuah kata.Macam terkena batang hidung sendiri ke?

Konklusinya, sebagai seorang mahasiswi merangkap hamba pada Allah, kita perlu melengkapkan diri kita dengan ilmu sebaik mungkin. Berada di universiti bukan bermakna kita harus leka, kautlah ilmu sebaik mungkin agar bisa dimanfaat kepada masyarakat. Kalau bukan kepada kita,siapa lagi yang di harap? Bagus-baguskan diri anda kerana anda adalah manusia hebat.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers