GrEP 2023 dah dibuka!!


Salam wbt.

Lama aku tak update dalam blog ni. Tapi sesiapa yang komen di post GrEP aku tu, aku balas je. Jangan risau inshaAllah. Ada beberapa orang pembaca juga yang jadikan blog aku ini sebagai rujukan mereka untuk buat permohonan. Jangan tak percaya, aku ada jumpa di Edinburgh dan yang di Glasgow juga..dia macam, eh ni kakak blog yang GrEP tu kan? Haha..gituh

Ye lah selalunya aku banyak berkongsi di Facebook sahaja.

Oh ye, permohonan untuk GrEP 2023 dah dibuka ye kawan-kawan!

Untuk permohonan PhD Luar Negara bagi 2023 ni, hanya tajaan kepada bidang medical science sahaja. No engineering, no science..no no no no!

Tahun lepas aku dengar juga berita yang PhD Mara tak hantar ke luar negara, rupanya betul lah tu. Barangkali untuk bajet yang perlu diselaraskan semula, yelah banyak backdated kan untuk tambahan elaun..hahaha..bersyukurlah walau sekecil-kecil perkara.

Aku tinggal lagi sebulan je terima elaun MARA, kemudian pepandailah macam mana nak hidup.

Oh pada siapa yang tak tahu, sekarang aku berada di tahun ke-4 PhD, aku extend pengajian aku lagi setahun sebab COVID kan. Cumanya, bila extend ni, MARA pun hanya beri tambahan enam bulan sahaja elaun. Lagi enam bulan pepandailah hang hidup, begitu kekdah..haha..

Apa-apa pun hidup kena teruskan. Begitu juga pengajian aku nak habiskan juga tak kisah apa pun.

Aku berdoa semoga kawan-kawan yang sedang dalam fasa pembelajaran PhD ni, dapat bergraduasi dengan kedoktoran inshaAllah. Kalau nak cerita jerit perih buat PhD ni, aku pun tak tahu nak mulakan bagaimana aku harung. Sekarang pun masih dalam keadaan yang ‘push my body’ sahaja untuk teruskan hingga garisan penamat. Gagal atau Lulus, itu perkara kedua. Pertama sekali adalah, tepuk bahu sendiri untuk kepada yang berani mengharung proses ini.

Belajar PhD ni, mungkin tak ada masalah jika orang tu berminat dalam bidang research. Minat ni, bukan sekadar kau suka tau, tapi kau minat dan mahir. Tapi kemahiran itu boleh diusahakan. Untuk minat itu, bukan benda mudah.

Kalau tanya aku, kenapa buat PhD ni, aku harap bila dah berjaya genggam ijazah kedoktoran nanti, aku dapat jawapan yang solid untuk itu. Buat masa sekarang, kalau orang tanya aku, kenapa buat PhD, jawapan aku adalah malas kerja. Jika malas kerja, aku kena rajin belajar..haha..

Kalau korang, apa jawapan bila korang nak buat PhD ni?

Kalau rajin cer komen..gituhh..

Comments

Anna said…
Assalamualaikum Akak.. Nak tnya.. If lecturer ada geran (untuk MSc).. Boleh ka mohon GrEp nie.. Sbb saya dah dpt offer letter dri U.. Cuma confius boleh tak nak mohon
Suhana said…
Wassalam wbt.

Kalau lecturer ada geran, cuba tanya cover untuk fees dan elaun hidup tak? Kalau nak apply GrEP dalam negara, tak banyak pun elaun rasanya. Dalam RM800++, tapi tak pasti kalau dah naik juga.. Kalau elaun geran lagi banyak dan cover yuran sekali, better guna geran. You can't apply kalau dah ada funding, but yeah.. Adalah loophole nya di mana-mana begitu..
Anonymous said…
Hello Kak Suhana, terima kasih sebab terangkan process apply GrEP MARA :)
Saya dapat tawaran sambung masters di Edinburgh University September tahun ni dan tengah apply untuk GrEP. Saya nak tanya, akak cadangkan duduk di rumah sewa atau student accomodation? saya sorang je pergi takde tanggungan.
Suhana said…
Hello, welcome to Edinburgh soon!! Sampai nanti roger roger keyh.. Sekarang nak cari rumah sewa susah betul ye. Student accom quite pricey but dari sewa rumah. But you can apply both, student accom kena cari awal, yang murah jauh sikit.
Anonymous said…
Salam kak, dalam tempoh berapa lama ya nak dapat keputusan permohonan grep?
Suhana said…
Wassalam wbt.. dalam sebulan macam tu rasanya.
Anonymous said…
Terima kasih Kak Suhana, Insyaallah kalau dah sampai nanti boleh jumpa :) Saya nak tanya, kak suhana guna agensi apa ya untuk beli tiket?
Suhana said…
Boleh inshaAllah..nanti roger lah bila dah sampai Edinburgh, dah jumpa accom ke? Hari tu akak guna cit.travel, contact Encik Yusnizam, sebab nak arrange pergi sekali dengan member dan dapat seat sebelah-sebelah..haha..and price pun not bad.. boleh lah cuba, kawan akak yang fly ke Dundee reckon this agent.
Anonymous said…
Thank you Kak Suhana! Alhamdulillah, saya dah dapat accommodation :)
Suhana said…
Alhamdulillah..dapat uni accom ke?
Anonymous said…
Haah, saya dapat student accommodation

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2