Saja nak bebel..

Entahlah, kekadang aku pun tak tahu kenapa aku buat PhD neh?

Saja random thought pepagi buta ni, sekarang jam 3:30pagi, aku tengah reply email lecturer yang tolong aku buat research ni, I’m just stuck and hopefully dia dapat bantu aku.

Anyway, aku takde geng nak cerita pasal research aku ni, Cuma first year ni aku kena kaji pasal leachate or water contamination yang datang dari sand aku buat ni. So banyak chemical analysis aku kena buat instead of benda-benda geoteknikal yang aku kena kaji. Anyway, aku kan memang minat environment, ok lah kan? Haha..nanti dah masuk analisis geoteknikal, makin pening aku.

Dulu aku takde idea langsung research aku ni pasal apa. Lepas tu gelabah lah datang je terus SV aku tunjuk lab bagai semua untuk aku buat, like masa tu aku baru 3 hari datang Edinburgh, ko rasa? Mujur dua minggu lepas tu total lockdown! Fuh..aku bersyukur sangat sangat lah kan sebab banyak masa aku untuk study balik apa aku buat sebenarnya ni kan.

Tapi dah hampir setahun ni, boleh lah aku rasa pemahaman aku pada topik hydrophobic sand ni meningkat kepada 0.01%..hahaha..kalau nak cerita secara layman, aku tak pandai lagi. Richard Freyman pernah kata, kalau kita tak mampu nak jelaskan ilmu kita ada secara mudah kepada orang, maka sebenarnya kita tak kuasai lagi sepenuhnya ilmu tu. Gituh hah! So korang yang baca ni doakanlah aku eh..eh!

Bulan Mei ni aku punya defend proposal. Nak melayakkan aku untuk dapat jadi pelajar PhD atau tidak. Nervous aku, semoga semua ok ok saja.. tapi report pun tak siap lagi..haha..padah lah kau Suhana weyh!

Aku macam nak pergi makan Chimaek dekat Manchester, tapi kena drive 4 jam nak ke sana. Sekejap yakin, sekejap idok dengan kereta aku tu..gituh hah! Tapi ni tak tidur lagi, mahu tenggelam je lah impian nak makan Chimaek tu..

Ok itu je aku nak bebel.

Adios!

20Februari2021/0335am/HazeldeanTerrace



Salji paling tebal turun setakat ni minggu lepas. Belakang rumah aku ada taman, nama Inch Park, so kitorang main sledge situ sajoo..Sejuk hoi!


Sempena menyambut hari Wanita Dalam Sains sedunia pada 11 Februari hari tu, maka terpampanglah wajah aku di media sosial Facebook, Twitter dan LinkedIn School of Engineering..hahaha..iols saja nak famous gituh mohtep kann! Nak harap aku cemerlang and masuk berita school boleh mimpi je lah dulu..kah!


Ini Hud, nama kereta aku. Oh nanti aku boleh cerita pasal kereta yang aku ada masa belajar kat luar negara..gituh acah kaya tapi kayap..kah!






Comments

Ana said…
MasyaAllah, seronok belajar oversea. Saya selalu berangan nak belajar oversea. Tapi tulah tak ada rezeki gamaknya. I was offered to further my master's degree dekat NZ and UK dulu. Tapi end up kena tolak offer. Financial problem huhuhu... time tu pula time ekonomi teruk ya amat. But now tengah buat PhD dekat UIA alhamdulillah. Baru 1st semester. Pray for me as well. Saya pun nak apply GrEP ni. Tu yang terjumpa blog ni. I'll pray for your success as well. InsyaAllah moga Allah beri kekuatan untuk kita terus mencari dan memberi ilmu atas muka bumi ini.
Suhana said…
Alhamdulillah diberi peluang kali kedua, tapi itulah ada banyak pahit sebenarnya dari manis..haha..inshaAllah enjoy sahaja dimana kita menuntut ilmu, peluang ke luar negara tu inshaAllah boleh je datang dalam bentuk postdoctorate nanti ke? Semoga kita berjaya habiskan PhD inshaAllah! huhuu..
Ana said…
MasyaAllah. Amin2.. InsyaAllah ada rezeki boleh buat postdoc di luar negara.

Ye, semoga kita dapat harungi dengan jayanya. Fighting! :D
Sunflower said…
Bila akak habis phd?

Saya nak tanya, best tak Edin ? Saya nak pergi, teringin nak jalan sana dulu before apply phd kat sini. Tapi Malaysia masih PKP.
Suhana said…
Hi Sunflower,

InshaAllah sepatutnya habis Februari 2023, tapi mungkin extend lagi setahun. Edinburgh best, cuaca just nice, even selalu gloomy tapi cantik giler!
suhaimi said…
assalamualaikum cik suhana...anak saya samb belajar di sana.,mcm mana ya nak cari rumah,saya dah cuba cari kebanyakkan dah penuh......jadi nak minta jasa baik cik suhana..kalau ada rumah yang kosong..atau tumpang untuk sememtara dapat rumah...anak saya lelaki....no telefon saya..0104345607
Suhana said…
wassalam wbt En.Suhaimi,

Sambung belajar degree ke? Bila akan sampai tu? Boleh whatsapps nombor saya? InshaAllah saya akan cuba tanyakan pelajar pelajar di sini.

+447835541713
Salam Suhana, hope all is well. I'm in the midst of applying for phd in Edinburgh. Do u mind if I ask you a few questions about it? I got a reply from one SV. Is there any tips for the interview? I'm applying for social science study btw.
Suhana said…
Wassalam wbt Nazihah, yups..you can contact me through email or whatsapp above.

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2