Tuesday, May 29, 2012

Jangan jadi 'peminjam' tegar!


sebulan lebih, saya masih memerlukan bantuan tongkat untuk berjalan.

Selama itu jugalah saya pergi ke tempat kerja dengan bantuan rakan-rakan sekerja yang bagi saya cukup mulia hati mereka. Mengambil dan membawa pulang saya dari rumah ke tempat kerja.

Di sekolah, anak-anak murid pula melahirkan tanda simpati mereka. Melihat seorang guru yang masih gagah untuk datang mengajar.

Segala-galanya berubah dalam sekelip mata.

Moga sakit ini menjadi kafarah dosa buat diri saya yang cukup hina ini.

“Ya Allah, janganlah lampu tu merah. Dah lambat ni.” Doa Kak Fara.

Namun harapan apabila di kejauhan, lampu isyarat itu sudah berkelip-kelip memberi tanda supaya kereta berhenti.

“Kenapa akak tak jalan je? Sempat lagi tadi. Kalau merah pun kita masih ada 3 saat lagi,” tanya saya mengeluarkan teori lampu isyarat yang dipelajari sewaktu pengajian dahulu.

“Iskh..tak berani akak. Ni kereta orang, kalau kereta akak, memang dah lama redah je, tapi sebab kita pinjam dari orang, automatik rasa berhati-hati tu ada. Kena bawa betul-betul, nanti takut kemalangan,” jawab Kak Fara pula.

Saya terdiam.

Muhasabah babe!! Pepagi hari sebelum pergi kerja.

Perasaan meminjam!

Apa yang kita rasa apabila kita merasakan bahawa kita ini adalah peminjam bagi sesuatu barang?

Pasti kita akan menggunakannya dengan teliti dan elok bukan? Dijaga dengan rapi hingga saat kita akan pulangkan kepada tuan pemiliknya kembali.

Ya, itulah yang sepatutnya kita rasa sebagai seorang manusia dan hamba Allah!

Merasakan diri kita ini adalah seorang peminjam yang pastinya pemilik itu adalah Allah Azza Wajalla.

Jika kita merasakan itu semua, saya pasti dan jamin, tiada siapa yang berani mahu melakukan kemaksiatan di muka bumi ini.

Kerna kita tahu, jika kita memulangkan kembali diri ini kepada pemiliknya dengan segala kerosakan dan keburukan, maka pasti pemiliknya akan marah!

Kita punya hati, akal, deria dan anggota badan yang pastinya satu saat akan ditanya kelak, menjadi bukti tatkala kita sudah berada di mahkamah Allah! Satu persatu akan dipersoal dengan ketelitian yang maha dahsyat!

Firman Allah SWT didalam surah Yasin ayat 65; yang bermaksud ……`Pada hari Kami tutup mulut mereka, dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksian kaki-kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan'.

Pesanan ini saya khususkan buat perokok tegar, Si Gemuk Obesiti, Si Kaki Wayang, Si Kaki Game dan sebagainya yang melakukan sesuatu perkara itu dengan melampui batas! Sedarilah bahawa anda telah merosakkan anggota badan anda dengan sesuatu yang sangat tidak berguna.

Marilah kita berusaha untuk menjadikan diri kita ini sebagai seorang peminjam yang beramanah.

Allah sudah memberikan kita pinjaman badan waima dunia ini juga, ambillah peluang yang diberi oleh TuhanMu ini dengan jalan yang sebenar-benar dan selayak-layaknya

1 comments:

IBU PUSPITA on July 3, 2015 at 2:45 AM said...


Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers