Thursday, June 9, 2011

Jangan rehatkan amal!


“Dalam peristiwa Israk dan Mikraj, Rasulullah s.a.w melihat seorang pemuda yang menghantukkan kepalanya pada batu yang besar sehingga terkeluar isi kepalanya. Nabi hairan lantas bertanya pada malaikat Jibril yang mengiring. Malaikat Jibril menjawab,”Inilah balasan pada yang melalaikan sembahyangnya.”

Terhenti seketika cerita, menarik nafas sambil memerhati adik-adik saya.

“Jadi, cuba Acu dengan Ila hentak kepala kat dinding sampai terkeluar isi kepala?” saya bertanya kepada mereka.

“Tak nak.Ee..sakit..ngeri,” kata mereka.

“Nah, Acu semalam tengok filem yang tunjuk orang isi kepala terkeluar kena hentak pun dah menjerit, inikan kita yang hentak sendiri, macam mana tu, kalau kita ni melalaikan solat. Melambatkan pekerjaan solat itu.”

Saya menyambung, “ Dah azan, tapi bila ajak solat eh jap lah tunggu cerita Nora Elena ni habis dulu. Nah, di mana kedudukan Allah pada waktu tu, kita sembah Allah tapi kita utamakan cerita kat televisyen. Kita lalaikan solat, orang macam inilah yang nanti hentak kepala sampai terkeluar isi tu.”

Saya bukanlah orang yang anti hiburan, tetapi pada pengamatan saya, mengapa perlu pihak TV3 menukar waktu siaran Slot Akasia. Dahulu sudah molek ditayang dari pukul 6.30 petang hingga 7.30 petang. Orang boleh terus solat Maghrib,tidak menunda-nunda.Sekarang bertukar 7.00 petang hingga 8.00 malam.

Saya tegaskan bahawa saya bukanlah untuk bercerita tentang cerita Nora Elena yan sedang hangat ditayangkan itu, tetapi fahamilah mesej yang cuba saya sampaikan ini.

Kalau sanggup kita mengabaikan seruan Allah, melengah-lengahkan waktu solat, tunggulah balasannya untuk orang yang sedemikian rupa!

Kematian tidak bertangguh!

Andai sahaja anda mati sebelum sempat menunaikan solat maghrib, pasti penyesalan selepas itu tidak berguna. Iringlah televisyen itu ke kuburan anda, mungkin dapat membantu barangkali dari disiksa sang Malaikat!

Hakikatnya kita ini semakin lama semakin diasak dengan hiburan yang melampau. Cuti sekolah dirai oleh pihak penyiar dengan siaran filem, kartun dan sebagainya. Tidak adakah langsung hiburan yang bermanfaat untuk anak-anak muda yang masih mentah ini?

Tazkirah semalam banyak saya sentuh mengenai kematian dan azab neraka kepada adik-adik saya. Agar menjadi pengingat kepada diri saya juga, bahawa segala isi dunia ini jika tidak dimanfaatkan sebagai peluang untuk meraih syurga, binasalah kita.

“Jadi apa kena buat untuk menjaga stabiliti iman kita, waktu cuti sekolah ni?” saya menyoal mereka.

“Buat perkara- perkara yang baik, tak boleh malas...bla..bla..bla..”

Saya tersenyum.

Tahniah pada pihak sekolah kerana berjaya melahirkan pelajar yang memberi jawapan seperti skema jawapan peperiksaan ketika disoal tentang kehidupan.

Anda mengerti maksud saya kan.

2 comments:

Linda Musa on June 9, 2011 at 11:52 PM said...

mengajar memang mudah.namun adakah ilmu yang diajar itu diamalkan?

SuhaNa on June 10, 2011 at 8:08 AM said...

to Linda:

Kerna itu perlunya menjadi murabbi, bukan sekadar pengajar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers