Tuesday, February 16, 2010

Bersyukurkah kita..?


Bersyukurlah….

bertuah kan kita sbb Allah bagi kita lebih nikmat
dari apa yang orang lain tak dapat contohnya pendidikan,
kesihatan, akal yang cerdik, kebahagiaan..

yang nyata, semua itu ujian dari Allah dalam
menilai hamba-hambaNya yang benar benar
bersyukur...atau yang akan lupa dengan
nikmatNya..pernah tak kita fikir nasib orang yang
tak dapat apa yang kita dapat..contohnya lagi, tak
dapat keperluan asas, family takde, tak dpt
pendidikan, dan macam macam kesusahan yang
Allah bagi..juga sebagai ujian.

syukur tak
Malaysia selamat dari peperangan?
walaupun dalam hati pedih mengenangkan
saudara seakidah kita yang berhempas pulas
mencari sesuap nasi, mempertahankan tanahair
dorang..takde kelengkapan tapi masih mampu
bertahan walau dengan balingan batu?

rasanya, lebih banyak Allah bagi pada kita, lebih
banyak dan berganda ganda lah kita perlu
mensyukuri nikmat yang Allah bagi..



Dan tatkala Rabbmu
memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu
bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat
kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmatKu,
maka sesungguhnya azabKu amat pedih. (14:7)

manusia akan sering terlalai..sering terlupa sebab
memang tuh pn sifat manusia..tapi, setiap kali
tersedar, sedar juga lah pengampunan Allah,
maghfirahNya sangat luas..

reflek lah semula...cukup ke kesyukuran kita
kepada Pencipta kita? memang kita takkan dapat
membalas nikmat Allah..dari oksigen yang kita
sedut setiap saat, sampai la waktu kita mati
sebentar..

dapat kah kita bayang
kan klu kita takkan bangun
untuk solat Subuh hari esoknya...sebab malaikat
mencabut nyawa dah bawa kita pergi..?

sementara masih ada waktu...sesungguhnya, kita
hidup kat dunia nih sekejap je..dan dunia nih tak
lebih dari permainan dan hiburan

dan tiadalah kehidupan di dunia ini selain dari
main main dan senda gurau belaka.Dan
sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi
orang orang yang bertakwa.Maka tidakkah kamu
memahaminya? (6:32)

dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda
gurau dan main main.Dan sesungguhnya akhirat
itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka
mengetahui. (29:64)

ketahuilah bahawa sesungguhnya kehidupan
dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang
melalaikan, perhiasan dan bermegah megah
antara kamu serta berbangga bangga tentang
banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang
tanam tanamannya mengagumkan para petani;
kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu
lihat warnanya kuning kemudian menjadi
hancur.Dan di akhirat nanti ada azab yang keras
dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya.Dan
kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah
kesenangan yang menipu. (57:20)

pada hari manusia melihat Hari Berbangkit itu,
manusia merasa seakan-akan tidak tinggal di
dunia melainkan sebentar sahaja di waktu petang
atau pagi hari. (79:46)

all the best dengan ujian dunia..semoga kita tak
terlalai dalam assessment kita kepada Allah Insya
allah


I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I..
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

alhamdulillah..all praise is due to Him :)

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

About

MUSAFIR ILMU Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers