Anda trauma dengan KUNING?



Tahun 2011.

Kecoh negara dengan ‘lautan kuning’ hinggakan warna kuning itu seakan diharamkan tika itu.

Perjalanan saya membaca sisi pandang anak-anak muda di blog dan facebook.Semuanya mahu mengeluarkan pendapat masing-masing. Tidak mahu kalah walaupun saya kira pendapat itu seperti tin kosong, yang tidak mengerti apa-apa.Hanya dilontar tatkala mendengar tanpa menganalisis perkara sebenar-benarnya.

Keluar pula ketika itu golongan agamawan yang mengorek kembali sirah. ‘Puak Khawarij’ dan sebagainya.

Anak muda seperti saya ini.

Memerhati.

Gelagat dan tarian setiap manusia yang cuba mendendangkan ‘nyanyian’ agar didengari di setiap pelusuk negara.

“Anak muda b**** dan s**** je yang mahu turun perhimpunan ni.Haram,haram..tak pernah nak rasa ke keamanan negara ni. Makan, pakai semua cukup.”

Salah satu status di facebook.

Kini.

‘Lautan Kuning’ itu bergema kembali. Mengorek kembali rentetan peristiwa yang satu saat dahulu pernah memalukan Malaysia atas tindakan pihak penguasa yang seakan-akan buta mata hatinya.

Saya tidak pernah mahu mendesak sesiapa untuk menyokong apa yang saya sokong.Itu hak kalian.

Namun saya mahu mengutarakan pendapat saya sebagai anak muda yang bakal memberi kepada mana-mana pihak tika pilihanraya nanti.

Apa yang saya pelajari dan hadam dari peristiwa ini.

Saya menyokong sepenuhnya tuntutan BERSIH ini. Mahukan pilihanraya yang adil dan telus.

Apakah cara lagi rakyat mampu lakukan melainkan bangkit menentang. Mahu runding bicara di meja bulat berhawa dingin bilik? Saya tidak rasa itu satu perkara yang sangat muntij.

Arab Spring yang berlaku lewat kini memberi petanda bahawa bahananya adalah daripada pilihanraya yang tidak ADIL! Penguasa yang zalim tidak berhati perut!

Wahai rakyat marhaen!

Di tangan siapa lagi pemilihan pemimpin ini kalau bukan di tangan kita juga?

Tatkala ribuan penuntut kebenaran turun saat gelombang kuning dahulu, saya yang memerhati menangis. Bergabung hanya bukan kerana tuntutan peribadi, tetapi untuk KITA!

Ya, untuk KITA!

Masih lagi kita mahu mencaci dan menghina.Apakah tiada rasa sekelumit mahu peduli terhadap jiran-jiran atau rakyat yang tertindas? Saat kita enak diulit kemewahan dan rasa keselesaan, apakah rakyat yang lain merasa benda yang sama?

Saya berbicara atas rasa kemanusiaan pastinya.

Iman apa yang kita miliki tatkala syurga dan neraka, penindasan dan kezaliman terhadap manusia tidak mampu menggentarkan hati?

Sesungguhnya kamu lah orang yang ‘menyembah Allah di pinggiran’ jika tidak mahu mengambil PEDULI atas setiap perkara selama ini.

Diumpamakan Allah seperti Binatang Ternak!

Lebih teruk dari binatang ternak.

 “Sesungguhnya Tuhan memerintahkan supaya menjalankan keadilan, berbuat kebaikan dan memberi kepada kerabat-kerabat dan Tuhan melarang perbuatan keji, perlanggaran dan penderhakaan. Dia mengajar kamu supaya kamu mengingat.” (Surah an-Nahl ayat 90)

Comments

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2