Bersenang dengan dosa,bersusah dengan neraka..


Saya termotivasi oleh satu perkara!

Mungkin ini biasa didengari oleh anda,tetapi bila anda memahami dan memerhati dengan lebih mendalam, ia bisa membuatkan anda melompat dari tempat duduk. Hammasah!

Oh,apa perkara yang motivasi sangat tu?

Bila saya memahami bahawa hidup kita ini terlalu singkat, dan segala perkara kejahatan dan kebaikan yang kita lakukan di dunia ini akan dihitung untuk tiga alam yang lain pula. Justeru,masih ada masakah untuk saya bersenang-senang dengan dosa?

Saya ada mendengar satu pepatah, Manusia ini lahirnya disambut dengan azan/iqamat dan meninggalnya manusia disambut dengan solat.Jarak antara azan/iqamat dengan solat itu alangkah singkatnya.

Begitulah singkatnya masa hidup kita di dunia. Terlalu singkat, hingga saya merasakan tidak cukup nafas untuk menyatakan betapa kerisauan mula menyelebungi diri. Banyak tanggungjawab dan amanah yang masih saya tidak lakukan lagi. Masih ramai lagi orang yang perlu saya seru, masih banyak lagi ruang diri yang perlu saya perbaiki.Oh Allah, bantulah hambamu yang kerisauan ini.

Anda masih tidak risau?

Mari saya cuba risaukan anda.

Kalau kita masih senang dengan dosa, hakikatnya renungilah azab di neraka yang bakal dihuni oleh para pendosa. Tempat yang paling terseksa, tak terjangka dek akal untuk merasai betapa azabnya tinggal di situ. Anda boleh bayangkan bagaimana hanya percikan kecil api neraka itu saja sudah mampu menghancurkan bumi ini!

Ya, percikan kecil!

Musnah bumi.

Tapi di neraka itu bukan percikan kecil, tetapi api yang menjulang. Luasnya neraka tidak terbayang.

Makanan? Apa makanan para pendosa itu?

Bukan nasi ayam, bukan chicken chop, bukan jus tembikai dan bukan juga ais kacang seksyen 2!

Habis itu apa?

Makanannya adalah buah zaqqum, nanah, daging busuk, air panas yang mampu mengelegakkan otak!

Firman Allah SWT: "(Ingatlah), sesungguhnya pokok Zaqqum; (Buahnya) menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam Neraka). (Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut; Seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya. (Surah Ad Dukhan ayat 43-46).

Saya ngeri mendengar semua azab yang diceritakan ini. Tatkala membaca terjemahan ayat Allah di dalam al-quran berkaitan keadaan neraka, membuatkan diri saya menggeletar, takut mengenang segala dosa.

Jadi anda masih bersenang dengan dosa sekarang?

Bila diajak berbuat baik,ada saja orang kata, “Alah,semua orang Islam masuk syurga kelak.”

Ya,benar. Yang Islam akan masuk syurga juga.

Tetapi mahukan anda melalui segala azab di neraka yang berjuta-juta tahun baru masuk ke syurga? Itu pun belum tentu syurga yang berhigh- class!

Jadi anda masih ada rasa untuk bersenang-senang dengan dosa?

Saya mahu ke syurga,dan saya mahu anda juga bersama-sama menuju ke syurga. Kita berpimpinan tangan ke syurga. Jika anda terjun ke neraka, saya akan terjun sama untuk menyelamatkan anda!

Saya gusar mengenai dosa dan neraka, itu menjadi tenaga asing untuk saya menggerakkan motivasi membuat kerja yang diperintah Allah.Namun motivasi utama, seperti yang dinyatakan di atas tadi.

Moga anda termotivasi seperti saya.

Masih ada rasa untuk bersenang-senang dengan dosa?

Insaf.

Marilah kita menjadi hamba.

Bukan menjadi petualang kepada Pencipta.

Comments

GR said…
terima kasih :)
SuhaNa said…
to GR:

Allah jua yang memberi ilham.
Anonymous said…
terima kasih kerana sama mengingati..seronok membaca tulisan cik suhana...
SuhaNa said…
to Anonymous:

Alhamdulillah, peringatan untuk diri juga. Menulis untuk ummah.INsyaAllah moga ada ganjaran dariNya.

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2