Sampai bila nak bersangka baik!!


“Sampai bila saya harus bersangka baik pada semua perkara?”

Soalan ini sering menebak minda saya. Kenapa hal sebegini boleh terjadi?

Kadangkala setiap apa yang kebaikan yang dilakukan dilontar dengan keburukan. Menjadi baik itu bukannya semudah pertuturan, sangat sukar andai tiada mujahadah yang tinggi. Begitu juga bersangka baik, ianya berkaitan hati dan emosi.

Emosi yang cemerlang itulah yang mampu membawa kegemilangan kepada individu itu sendiri. Berapa banyak perkara di dunia ini, manusia yang tewas dengan emosi sendiri, lalu terjerat dengan perkara-perkara yang sia-sia. Kesan emosi ini cukup besar. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w mengatakan bahawa orang kuat adalah orang yang dapat menahan marahnya. Bukankah marah itu hasil rangsangan emosi?

Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani memberi panduan bagaimana mahu bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang,maka yakinilah bahawa dia lebih baik daripadamu. Ucapkan dalam harimu,”Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan mulia.”

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) “Anak ini belum bermaksiat kepada Allah,sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik daripadaku.”

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu) “Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama daripadaku, tentu dia lebih baik daripadaku.”

Jika bertemu dengan orang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu) “Orang ini memperoleh kurnia yagn tidak akan kuperoleh, mencapai kedudukan yang tidak akan kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya. Tentu dia lebih baik daripadaku.”

Jika bertemu dengan seorang yang jahil, maka katakanlah (dalam hatimu) “Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia jahil (tidak tahu) sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik daripadaku.”

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) “Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin pada akhir usia dia, memeluk Islam dan beramal soleh, dan mungkin boleh jadi pada akhir usiaku kufur dan berbuat buruk.

Justeru, letakkanlah kembali persangkaan yang tinggi kepada Allah. Beruntung bagi golongan yang menerima hidayah lebih awal daripada Allah, tetapi kasihanilah kepada sesiapa yang masih lewat dan sedang dalam pencarian untuk menerima hidayah.

“Kasihan pada anak-anak muda ni, melakukan kemaksiatan yang mereka sendiri tidak ketahui akibatnya” berkata dalam hati melihat tingkah anak muda di kawasan tasik itu.

Melihat pemakaian anak muda yang terserlah kemelampuannya, saya sedih dan kasihan. Andai mereka mengerti masa muda ini cukup bererti untuk mencari sesuatu yang hakiki.

Ya Allah, jadikan masa muda kami ini sebagai masa untuk membantu agama sebaiknya, serta kuatkanlah diri untuk sentiasa bersangka baik pada perkara yang sepatutnya.

Bersangka baiklah sehingga ke akhir hayat anda~

Comments

SuhaNa said…
to Islah nafsah..Ud'u ghairak:

Silakan kak, moga ada manfaatnya untuk semua =)
say said…
peringatan yang baik , minta share...
SuhaNa said…
to say:

InsyAllah..sama-sama kita berkongsi ilmu yang ada.Moga Allah redha =)

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2