Langkah Tercipta..


“Umur kamu ni berapa? Lahir tahun 90 berapa?”

“Saya lahir tahun 2001 lah cikgu.Apalah cikgu ni tahun 90 mana pula.”

Terkena saya dengan budak ni!

Bila difikirkan kembali, betul juga. Sedangkan adik saya yang lahir tahun 1994 itu sudah tingkatan 5, inikan budak yang baharu darjah 4. Beza memang berbeza.

Tuntasnya, saya tidak sedari masa semakin banyak meninggalkan diri ini. Saat saya bermuhasabah, rupanya sudah 6 tahun saya meninggalkan zaman persekolahan. Kini, tinggal satu semester lagi untuk saya menamatkan pengajian ijazah sarjana. Masa yang berlalu terlalu pantas, hingga tak terkejar dek kerana kelelahan menghadapi kehidupan yang pelbagai.

Tinggal satu semester,kemudian saya akan melangkah ke alam kerjaya. Namun hingga saat ini, saya masih dalam kebuntuan, mahu merancang masa hadapan. Sama ada saya perlu bekerja di Shah Alam atau kembali ke Perak, menyambung sarjana atau tunggu dahulu.Hurm... manusia merancang Allah yang menentukan, tetapi berbeza dengan saya, merancang pun belum lagi mencapai kata putus, entah di mana takdir hidup saya selepas ini.

Sebenarnya saya keliru, untuk meninggalkan bumi Shah Alam kelak, ternyata saya juga meninggalkan “binaan manusia” saya. Mungkin saya bukan orang yang selayaknya untuk berbicara hal ini, tetapi hakikatnya terpaksa di telan apabila mengenangkan masih jauh lagi matlamat untuk mencapai misi FIDAK 2015.

“Habis ijazah nanti, acik nak kerja kat mana?” tanya mak kepada saya lewat petang itu.

“Entahlah mak, tengah berfikir lagi ni.” Melepaskan keluhan dalam diri, kerana tidak mampu menjawab dengan sebaik mungkin.

Sejujurnya jika saya menceritakan kenapa saya keliru sebegini, mungkin emak tidak memahami. Biarlah dipendam dalam diri, berdoa kepada Allah moga dikurnia ilham yang terbaik untuk merancang masa depan saya.

Tetapi apa yang pasti, saya sudah nekad untuk menjadi seorang peniaga. Mungkin jauh dari bidang yang saya ambil tetapi itulah yang ada di kepala saya buat masa ini. Mahu menjadi jurutera sehabis belajar? Mungkin ada dalam senarai saya yang ke-20 barangkali, tetapi yang pertamanya adalah menjadi seorang usahawan.

Sejuta Impian...

Mahu sahaja saya masuk rancangan itu, menebarkan impian saya ke ruang realiti niaga. Tapi itu cuma angan yang ada di dalam mimpi sahaja.

Dana Belia..Tunas Mekar..

Ini adalah senarai program yang ada dalam senarai di kepala. Akan saya gunakan semaksima mungkin peluang yang hadir. Saya memegang pada kata-kata bahawa seorang Muslim perlulah mempunyai jati ekonomi sendiri. Menjadi usahawan sukses sepertinya Abdul Rahman bin Auf.

Yuk, kita mencipta jati ekonomi sendiri.. Dunia bisnes Muslim~

"Rasulullah bertanya mengenai usaha yang paling baik sebagai sumber pendapatan atau rezeki. Baginda menjawab: Pekerjaan yang paling baik hasil usahanya sendiri dan setiap perniagaan yang baik serta halal. (Riwayat Bazzar dan Sohehahu al-Hakim) "

Comments

GR said…
semoga berjaya dengan impian anda. amin :)
SuhaNa said…
to GR :

Allahumma amin, terima kasih atas motivasi anda
sayda said…
Assalamu'alaikum Suhana

Apa-apapun usaha yang kita lakukan akan dipermudahkan Allah SWT.. semoga tercapai cita-cita.
SuhaNa said…
to sayda:

Wa'alaikumusalam warahmatullah ukhti, terima kasih atas motivasinya.. Allahumma amin ^^

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2