Dilema Maher Zain..


Demam Maher Zain melanda Malaysia!

Ruangan ini ana tidak mahu bercerita mengenai Maher Zain kerana ana sudah menceritakan lewat entri yang lalu. Mungkin kalian boleh merujuk entri itu di sini.

Sebelum kedatangan Maher Zain ke Malaysia ana sudah mengenali dan mendapatkan kesemua lagu beliau. Lagunya yang berjudul Open Your Eyes betul-betul membuka mata ana, merasai sendiri betapa alam ini wujud dan tercipta untuk melihat kebesaran Allah s.w.t.

Buat peminat-peminat Maher Zain khususnya, mari kita renungkan sebentar..

Jika kita begitu meminati lagu-lagu yang dibawa oleh Maher Zain, lagu-lagu dakwah dan berunsur ketuhanan yang disampaikan oleh beliau, kita sanggup berebut dan cuba berhimpit dalam kesesakan untuk melihat sendiri susuk tubuh penyanyi ini mendendangkan lagu-lagu dakwah ini, sedarlah semula..

Apa yang cuba disampaikan dalam lagu itu sendiri adalah untuk membawa kita kembali merasai keinsafan dan keagungan Allah s.w.t..tetapi adakah dengan lagu-lagu yang dibawa itu mampu meresap ke dalam hati dan menjadikan kita seorang yang lebih meningkat iman dan amalnya? Dengan lagu yang dibawa,adakah kita kembali merenung setiap kejadian alam dan mentauhidkannya kepada Allah? Jika kita tidak mampu menjadi sebegitu, ada sesuatu yang kurang di dalam diri anda.

Lagu Palestine Will be Free yang dibawa, adakah dapat meningkatkan semangat jihad kita untuk turut bersama membantu saudara kita di palestin?Lagu Hold My Hand, adakah dapat meningkat rasa sayang dan persaudaraan kita? Atau kita masih berlagak sombong ,seperti kera sumbang di tengah-tengah masyarakat?Atau kita sekadar mendengar lagu-lagu ini sebagai halwa telinga sahaja, tanpa ada sedikit kesedaran.

Cukup..Noktah di sini..

Ana tidak mahu mengulas lanjut hal ini. Biarlah sedikit bicara ini mampu membuat sahabat sekalian bermuhasabah kembali. Ana tidak menyalahkan penganjuran untuk showcase maher Zain atau sebagainya, namun yang menjadi penyesalan adalah terhadap diri sendiri juga.

Mahu mendengar lagu-lagu Maher Zain? Sila lah dengarkan,tapi bukan sebagai halwa telinga sahaja. Jadikanlah lagu-lagu dakwah ini sebagai asas untuk kita meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah.

Lagu yang disampai seharusnya bukan membawa kita kepada Maher Zain, tetapi sepatutnya membawa kita lebih mengenal Allah, Tuhan yang mencipta dan memberi ilham kepada Maher Zain menyampai lagu sebegini.

Jika kita mampu mencungkil kisah hidup Maher Zain kerana minat, kenapa tidak kita mampu mencungkil rasa cinta kepada Allah s.w.t juga?

Kembali kepada Allah..Itu tujuan utama..

Sejuta kemaafan ana pohon jikalau entri ini menyinggung hati pihak-pihak lain, tiada niat lain melainkan untuk peringatan dan renungan bersama, kerana ana juga antara berjuta peminat lagu Maher Zain..


Comments

mungkin ada yg suka dengar sebab rentak dan iramanya yg rancak

yg penting, mesejnya
SuhaNa said…
to SoutulMujahid :

benar tu..yang penting mesejnya,itu yang menjadi keUTAMAan~

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2