Saya hanya insan biasa..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih..entri ini ana tulis sekadar berkongsi rasa.Dunia hiburan kita dikejutkan dengan berita mengenai kes penceraian ustaz Akhil Hayy dan isteri beliau Maizawati. Kemudian kita dikejutkan sekali dengan perkahwinan beliau bersama Waheeda.Ternyata inilah yang berita yang dinanti oleh sang media untuk melariskan jualan mereka.

Apa yang sudah berlaku sudah ditakdirkan Ilahi.Mungkin terdapat hikmah di sebalik segala yang berlaku.Ana menulis dengan perasaan neutral,tidak memilih mana-mana pihak.Sama ada si isteri atau suami.Itu adalah hak mereka.Mereka lebih mengetahui apa yang berlaku.Mengapa kita yang diluar perlu terlebih pula seolah-olah kitalah yang lebih tahu dari mereka.

Apa yang lebih menyedihkan ana apabila pelbagai fitnah mula berkata-kata.Kreadibiliti beliau sebagai seorang ustaz dipertikai.Si polan ini berkata " Apalah,harap jer nama ustaz,tapi rumah tangga pun tunggang-langgang." Kawan si polan ini pula menambah cerita penyedap rasa " Iyalah,kalau macam tu,lebih baik tak payah panggil ustaz,nasihat diri sendiri dulubaru nasihat orang lain."..Wah,hebat betul si polan tersebut.

Ketika ana mendapat khabar tersebut,ana tersentak juga.Manakan tidak, ustaz akhil hayy adalah seorang penceramah yang ana kagumi.Kepetahan beliau dalam berkata-kata sangat menarik.Dipendekkan cerita, sejak ana di tingkatan 1 lagi ana mengikuti perkembangan beliau.Tetapi sebagai manusia biasa,kita tidak pernah terlepas dari kesilapan.Manusia itu tidak sekali ada yang sempurna sifatnya, melainkan Allah s.w.t jualah yang sempurna sifatnya.Berita yang ana terima ana positifkan ia.Ana tidak layak untuk menghukum,kerana ana juga manusia biasa seperti beliau.


Cukup-cukuplah kita berbicara perkara yang kita sendiri tidak tahu kesahihannya. Bukankah berdiam diri itu lebih baik melainkan jika kita bersama dengan orang-orang yang berilmu.



Sekeping gambar boleh melakar beribu cerita..Wallahualam,hanya mereka yang mengerti apa yang mereka kerjakan.

Hal ini memberi satu hikmah bagi ana.Jangan terlalu memandang seseorang itu terlalu smepurna kerna dia juga hanya seorang insan biasa, yang kadang tergelincir di dalam perjuangan hidup.

Buat ustaz Akhil Hayy dan Waheeda,tahniah ana ucapkan atas perkahwinan kalian.Semoga Allah memberkati kalian..Buat Maizawati,bersabar lah atas ujian hidup ini,mungin kita mengharap hari akan cerah sentiasa tanpa kita sedar Allah menurunkan hujan di tengah hari.Janganlah kita merungut atau mengeluh kerana di pengakhiran hujan nanti, rupanya Allah memberi kita kebahagiaan dengan pelangi yang indah, membuat kita tersenyum bahagia..Maaf jika ada yang terasa kerna ana hanya insan biasa yang cetek ilmunya..

Comments

Popular posts from this blog

Lulus untuk temuduga Professional Technologist, MBOT

GrEP MARA: PART 3

GrEP MARA : PART 2